
Od stycznia obowiązek złożenia pliku JPK_VAT obejmie też najmniejszych przedsiębiorców. Oznacza to, że do 25 lutego wszyscy będą musieli przesłać do Ministerstwa Finansów dokument w postaci elektronicznej. Nie będzie już można zanieść do urzędu skarbowego wypełnionych papierów. Trochę straszne? Co zrobić jeśli nie korzystamy z usług biura rachunkowego lub księgowej? Ministerstwo Finansów przygotowało sposób na samodzielną wysyłkę plików JPK.
Jedyny warunek to dostęp do internetu i posiadanie komputera z systemem Windows. Choć faktycznie zdarzają się takie sytuacje jak opisane w artykule, to jednak wierzymy, że poniższe wskazówki ośmielą nawet nowicjuszy komputerowych.
Profil Zaufany
Przede wszystkim, wszyscy rozliczający się samodzielnie, muszą założyć profil zaufany. Profil zaufany jest naszym cyfrowym podpisem, za pomocą którego możemy załatwiać sprawy urzędowe takie jak wysyłka JPK_VAT, założenie działalności gospodarczej i zmiany we wpisie, wniosek o wydanie dowodu osobistego, i wiele innych.
Jak go założyć? Obecnie możemy go założyć przez stronę urzędową epuap. Po wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, zostaniemy poproszeni o potwierdzenie swojej tożsamości w urzędzie, tylko raz. Od tej pory będziemy mogli załatwiać już sprawy przez internet. Lista urzędów, w których można potwierdzić swoją tożsamość znajduje się tu (->).
Należy przyjść do urzędu z dowodem tożsamości i potwierdzić złożony wniosek.
Można go także założyć używając swojego konta bankowego. Wtedy bank potwierdza wniosek i nie trzeba iść do urzędu. Jedynym warunkiem jest posiadanie dostępu do bankowości internetowej. Banki oferujące taką opcję to: PKO BP, Inteligo, Bank Zachodni WBK, Bank PKO SA, mBank, ING, Envelo i Millenium.
Aplikacja e-mikrofirma
Od stycznia Ministerstwo Finansów udostępniło aplikację e-mikrofima (do pobrania tu), która powinna okazać się przydatna dla najmniejszych przedsiębiorców.
W przeciwieństwie do dotychczasowej aplikacji Klient JPK, e-mikrofima jest zintegrowaną aplikacją, w której można zarówno ewidencjonować otrzymane od kontrahentów dokumenty, jak i wystawiać faktury sprzedaży. Tworzone w ten sposób rejestry VAT będzie można wysyłać automatycznie w postaci plików JPK_VAT. Należy jedynie pamiętać, że program ten nie weryfikuje poprawności wprowadzonych danych pod względem merytorycznym. Pozwoli za to wysłać wolny od błędów formalnych plik JPK_VAT.
Aby poprawnie zainstalować aplikację e-mikrofima należy doinstalować uprzednio JAVĘ (link do odpowiedniej wersji tu).

Pierwsze uruchomienie programu wymaga podania naszego numeru NIP. Można też ustawić hasło, jednak nie jest to konieczne. Po naciśnięciu przycisku “zarejestruj się” otwiera się okienko z panelem.

Aby móc korzystać ze wszystkich dostępnych opcji programu, należy uzupełnić wszystkie wymagane dane (pola z gwiazdką).

Po uzupełnieniu danych i kliknięciu “zapisz” możemy przejść do każdej z pozostałych sekcji. Najpierw warto jednak wrócić do panelu poprzez “start” i wejść w “ustawienia”. Sekcja ta umożliwi nam ustawienie katalogu docelowego dla plików programu.

Po zapisaniu ustawień możemy przejść do tworzenia nowych fakur sprzedaży klikając przycisk “wystaw fakturę” w zakładce “lista faktur sprzedaży”. Dodaną w ten sposób i zapisaną fakturę sprzedaży możemy też wydrukować i wysłać kontrahentowi. Nie musimy korzystać z oddzielnych narzędzi do wystawiania faktur.


“Lista faktur zakupu” umożliwi nam wprowadzenie wszystkich faktur zakupowych otrzymanych od kontrahentów. Niestety, program nie posiada jeszcze nakładki umożliwiającej automatyczne dodanie faktury ze skanu lub dokumentu przesłanego drogą elektroniczną. Musimy to zrobić ręcznie.

Po uzupełnieniu wszystkich dokumentów zakupu i sprzedaży wchodzimy w zakładkę “rozliczenia”. Wybieramy okres rozliczeniowy i klikamy “rozlicz okres”. W ten sposób przygotowujemy wprowadzone dokumenty do wysyłki.

W tym momencie wygenerowanie i wysyłka pliku JPK_VAT nie są jeszcze możliwe, ale Ministerstwo obiecuje, że na dniach będzie już dostępna aktualizacja, która to umożliwi. Na pewno o tym napiszemy.